Modernizácia cesty III/3445 Prešov - Petrovany

Logá riadiacich orgánov programu: Spolufinancovaný Európskou úniou, Program Slovensko, MIRRI SR

Program Slovensko 2021 – 2027

Názov projektu: Modernizácia cesty III/3445 Prešov – Petrovany
Miesto realizácie projektu:  Petrovany
Termín realizácie:  08/2024 – 07/2026
Operačný program: Program Slovensko 2021 – 2027
Spolufinancovaný fondom:Európsky fond regionálneho rozvoja
Priorita: 401301 – 3P1 Doprava
Špecifický cieľ: 401301R302 – RSO3.2 Rozvoj a posilňovanie udržateľnej, inteligentnej a intermodálnej vnútroštátnej, regionálnej a miestnej mobility odolnej proti zmene klímy vrátane zlepšeného prístupu k TEN-T a cezhraničnej mobility (EFRR)
Opatrenie:401301R30203 – Odstránenie kľúčových úzkych miest na cestnej infraštruktúre a zlepšenie regionálnej mobility prostredníctvom modernizácie a výstavby ciest II. a III. triedy
Celkové náklady:3 998 663,50 EUR
NFP (EÚ + ŠR): 3 672 351,52 EUR
Základné informácie o projekte

Popis projektu

Prešovský samosprávny kraj je obstarávateľom projektu : „ Modernizácia cesty III/3445 Prešov -Petrovany“. Stavba rieši rekonštrukciu cesty tretej triedy č. III/3445 (068 010) v úseku od križovatky s cestou III/3446 po koniec obce Petrovany (časť Močarmany) . Pri realizácií projektu sa uvažuje s rekonštrukciou cesty III/3445 v prvom úseku so začiatkom v km 0,129 a koncom prvého úseku v km 0,842 a rekonštrukciou druhého úseku so začiatkom v km 1,070 a koncom druhého úseku v km 5,047. Na danom úseku cesty je množstvo porúch vozovky, ktoré poukazujú na jej nedostatočnú únosnosť. V lokalite Petrovany – Záborské došlo k výstavbe a prevádzke priemyselných parkov a k spusteniu prevádzok logistických centier, čím došlo k nárastu intenzity dopravy, predovšetkým ťažkých nákladných vozidiel. Došlo aj k výstavbe úrovňových križovatiek a nárokom na obslužnosť územia verejnou hromadnou dopravou. Pri výstavbe križovatiek nebola zohľadnená ich vzájomná previazanosť a dostatočné rozšírenie vozovky. Pre zaistenie obslužnosti územia hromadnou dopravou boli zriadené autobusové zastávky bez zálivov, nástupíšť a nadväzujúcich komunikácií. Vo veľmi zlom stave po pokládke plynovodu je najmä vozovka v južnej časti obce Petrovany.

Technické riešenie projektu

Jedná sa o rekonštrukciu a modernizáciu cesty č. III/3445 (068 010) v úseku od križovatky s cestou III/3446 po koniec obce Petrovany (časť Močarmany) v celkovej dĺžke 4 689,54 m. Na danom úseku cesty je množstvo porúch vozovky, ktoré poukazujú na jej nedostatočnú únosnosť. Stavba má odstrániť nevyhovujúci stav vozovky, mosta a odvodňovacích zariadení, čím sa zaistí funkčnosť cesty a zlepší bezpečnosť účastníkov premávky. Účelom rekonštrukcie a modernizácie cesty je zvýšenie únosnosti vozovky jej zosilnením, odstránenie bodových závad na trase cesty, zaistenie funkčnosti odvodňovacích zariadení, odstránenie nevyhovujúceho stavu mosta a zvýšenie bezpečnosti účastníkov premávky.

Samotná rekonštrukcia sa člení na samostatné stavebné objekty (SO) to : 

SO 01.1 Rekonštrukcia cesty III/3445 (III/068 010), úsek Prešov – SSÚD NDS

Jedná sa o rekonštrukciu cesty tretej triedy č. III/3445 (068 010) v kategórii C 7,5/70 v extraviláne, v úseku od križovatky s cestou III/3446 km 0,000 00=0,129 05 “III/3445“ po SSÚD NDS km 0,713 10=0,842 15 “III/3445“  v celkovej dĺžke 713,1 m. V rámci rekonštrukcie sa upraví šírka vozovky v križovatkových a medzikrižovatkových úsekoch, vykoná sa zosilnenie vozovky a dobudujú sa pruhy autobusových zálivov. Zosilnenie vozovky spočíva v odfrézovaním existujúceho krytu hr. 50 mm a následnou pokládkou ložnej a obrusnej vrstvy z asfaltobetónu v celkovej hrúbke 150 mm. Obnova krytu spočíva v odfrézovaní existujúceho krytu v hr. 60 mm a následnej pokládke obrusnej vrstvy asfaltobetónu v celkovej hrúbke 60 mm. Rekonštrukcia bude realizovaná nasledovne:

  1. v úseku s dostatočnou únosnosťou vozovky (km 0,000 00 – 0,134 45) dôjde k odfrézovaniu krytu v hr. 60 mm, vykonajú sa požadované rozšírenia vozovky v medzikrižovatkovom úseku a pre pruhy autobusových zastávok v priemyselnej zóne, vo vjazde priemyselného parku v km 0,138 51 sa vyfrézuje cementobetónová vozovka v hr. 60 mm,  v šírke pripájajúceho pruhu, kde dôjde k napojeniu asfaltobetónovej a betónovej konštrukcie vozoviek. Následne sa vykoná spojovací postrek a pokládka novej obrusnej vrstvy AC O 16 hr. 60 mm. Týmto opatrením sa odstránia poruchy krytu a povrch sa zjednotí.  
  2. v úseku s nedostatočnou únosnosťou vozovky (km 0,134 45 – 0,713 10 a vo vjazde v km 0,531 74) dôjde k odfrézovaniu krytu v hr. 50 mm, vykonajú sa požadované rozšírenia vozovky v medzikrižovatkovom úseku a pre pruhy autobusových zastávok pri SSÚD, vo vjazde v km 0,348 51 sa vyfrézuje cementobetónová vozovky v hr. 50 mm v dĺžke 10 m, kde dôjde k napojeniu asfaltobetónovej a betónovej konštrukcie vozoviek. Následne sa vykoná spojovací postrek a pokládka novej ložnej vrstvy AC L 22 hr. 90 mm a obrusnej vrstvy AC O 16 hr. 60 mm. Týmto opatrením sa odstránia poruchy krytu a dosiahne sa požadované zosilnenie AB vrstiev vozovky o 100 mm. Nadvýšenie oproti nezosilneným úsekom sa vyrovná na dĺžke 10 m, respektíve vo vjazde do priemyselného parku v km 0,347 79 na dĺžke 10 m.

SO 01.2 Rekonštrukcia cesty III/3445 (III/068 010), úsek SSÚD NDS – Petrovany

Cesta III/3445 je navrhnutá ako dvojpruhová smerovo nerozdelená komunikácia. Začiatok úseku je v km 0,930 05=1,059 10 “III/3445“ (podľa pasportu cesty) v mieste napojenia na stavbu „D1 Prešov západ – Prešov juh, SO 330-12 Úprava cesty III/06810“. V rámci rekonštrukcie sa rozšíri vozovka v smerových oblúkoch s malým polomerom, vykoná sa zosilnenie vozovky, doplnia sa bezpečnostné zariadenia, prečistia sa odvodňovacie zariadenia a dobuduje sa záliv autobusovej zastávky v obci pri obecnom úrade.  Zosilnenie vozovky v extraviláne spočíva v odfrézovaním existujúceho krytu hr. 50mm a následnou pokládkou ložnej a obrusnej vrstvy z asfaltobetónu v celkovej hrúbke 150 mm. V obci je navrhnutá výmena celej konštrukcie vozovky. Rekonštrukcia bude realizovaná nasledovne:

  1. v úseku s dostatočnou únosnosťou vozovky (km 2,748 95 – 3,348 95) sa odfrézuje vrstva krytu v hr. 60 mm, vykonajú sa požadované rozšírenia vozovky v smerových oblúkoch s malým polomerom a pre záliv autobusovej zastávky pri obecnom úrade, následne sa vykoná spojovací postrek a pokládka novej obrusnej vrstvy hr. 60 mm v požadovanom priečnom sklone. Týmto opatrením sa odstránia poruchy krytu a povrch sa zjednotí.  
  2. v extraviláne, v úseku s nedostatočnou únosnosťou vozovky (km 0,930 05 – 2,381 95) s výnimkou úsekov kde je navrhnutá výmena celej konštrukcie vozovky, sa odfrézuje kryt v hr. 50 mm, vykonajú sa prípadné rozšírenia vozovky, následne sa aplikuje spojovací postrek a pokládka novej ložnej vrstvy hr. 90 mm a obrusnej vrstvy hr. 60 mm. Týmto opatrením sa odstránia poruchy krytu a dosiahne sa požadované zosilnenie asfaltobetónových vrstiev vozovky o 100 mm. Nadvýšenie oproti nezosilneným úsekom sa vyrovná na dĺžke 10 m.
  3. v intraviláne, v úsekoch s nedostatočnou únosnosťou vozovky (km 2,381 95 – 2,748 95 a 3,348 95 – 4,906 89) sa vymení celá konštrukcia vozovky.

SO 02.1 Rekonštrukcia mostného objektu 3445-002 (068010-002) v km 1,252 

S ohľadom na nevyhovujúci stav mostného objektu je navrhnutá  rekonštrukcia spočívajúca v zasunutí novej oceľovej klenbovej konštrukcie z vlnitého plechu do existujúceho mostného otvoru na nové železobetónové základové bloky, vybudovania nových šikmých krídel, dosypania cestného násypu a zhotovenia novej konštrukcie vozovky. V rámci búracích prác sa odstráni záchytné bezpečnostné zariadenie (oceľové zábradlie) nachádzajúce sa na rímse mosta. Vyfrézujú sa živičné vrstvy vozovky. Vybúrajú sa rímsy. Odstráni sa izolácia mostovky vrátane prípadnej vrstvy vyrovnávajúceho betónu v celkovej hrúbke 550 mm, resp. 1200 mm pod rímsami od existujúcej vozovky. Vybúrajú sa kamenné krídla.

SO 02.2 Oprava rímsy na moste v km 3,620  vpravo

Jedná sa o jednopoľový cestný most s dĺžkou premostenia 2,7 m, dĺžka mosta je 3,9 m. Po moste je prevádzaná komunikácia III/3445. S ohľadom na nevyhovujúce šírkové usporiadanie komunikácie na moste je navrhnutá  rekonštrukcia spočívajúca vo vybudovaní rímsy vpravo s oceľovým zábradlím. V rámci búracích prác sa vybúra parapetný múrik vpravo. Vyfrézujú sa živičné vrstvy vozovky. Odstránia sa vrstvy vozovky v šírke 1,35 m pozdĺž parapetného múrika vrátane izolácie mostovky.

SO 03 Rekonštrukcia priepustov

Jedná sa o rekonštrukciu štyroch priepustov na ceste tretej triedy č. III/3445 (068 010) v kategórii C 7,5/70, ktoré slúžia na prevedenie zrážkových vôd cez teleso komunikácie. Existujúce priepusty v km 0,002 a 0,583 budú predĺžené z dôvodu rozšírenia telesa komunikácie, existujúce priepusty v km 1,933 a 2,145 budú nahradené novými z dôvodu havarijného stavu a nevyhovujúcej polohe, nakoľko klenbové priepusty zasahujú do konštrukčných vrstiev vozovky. V mieste výmeny priepustov sa vybúra celá konštrukcia vozovky na dĺžku a následne vykonajú búracie práce a realizácia nových priepustov po poloviciach.

SO 05 Úprava vedenia telekomunikačných káblov

Popri jestvujúcej cestnej komunikácii jestvujú metalické káblové vedenia – miestnej telefónnej siete Slovak Telekom a. s. (ďalej MTS). V mieste rekonštrukcie cestnej komunikácie Prešov – Petrovany, pri objekte Správy údržby ciest, Billa križuje cestnú komunikáciu kábel miestnej telefónnej siete ST, typu a dimenzie TCEKE 25XN0,8 mm. Kábel bol pod cestnou komunikáciou pretláčaný v hĺbke cca 1,2m a je uložený iba pod cestou v betónovej chráničke priemeru DN 100 mm. V km 0,720 950 rekonštruovanej cestnej komunikácie bude rozširovaný „záliv“ pre autobusovú zastávku a rozširovaný násyp cestnej komunikácie. V mieste pod cestnou komunikáciou je jestvujúce káblové vedenie uložené v celistvej betónovej chráničke Dn 100 mm. V mieste rozširovaného násypu pre zálivu je potrebné kábel odkopať a uložiť do betónových káblových žľabov s poklopmi. V mieste pod rozširovaným zálivom navrhujeme káblové lôžko vystlať betónovým podkladom, aby pri zaťažení vozovky autobusmi nebola v budúcnosti narušená káblová trasa – skladajúca sa z navzájom pospájaných 1m dlhých betónových žľabov. V mieste vo voľnom teréne navrhujeme betónové žľaby uložiť rovno do zeme, ktorú je potrebné zhutniť. Trasa bude aj s uložením výstražnej oranžovej fólie. Na opačnej strane komunikácie sú v rámci rekonštrukcie cestnej komunikácie navrhované  povrchové odvodňovacie rigoly. Zemné práce pri budovaní rigolov zmenší krytie jestvujúceho káblového vedenia na menšiu hĺbku ako je podľa predpisov potrebné. Preto aj v tomto mieste navrhujeme káblové vedenie odkopať a uložiť do betónových káblových žľabov s uložením výstražnej fólie oranžovej farby.

SO 06 Verejné osvetlenie priechodov pre chodcov

V rámci modernizácie ciest v obci je potrebné riešiť aj osvetlenie priechodov pre chodcov. Realizácia nového osvetlenie priechodov pre chodcov bude rozdelená do troch častí a to na jednotlivé priechody pre chodcov.

Zrealizovaním nového osvetlenia priechodov pre chodcov ako aj osadením informačnej meteo-stanice, napájanej solárnymi panelmi , ktorá bude vodičov informovať o teplote ovzdušia a vozovky, s možnosťou výstrahy pri poľadovici a kamery, pričom dáta z tejto stanice budú prenášané na centrálu Správy a údržby ciest PSK dochádza aj k inovatívnosti riešenia tohto projektu.

Fotogaléria

Súčasný stav  vozovky 1
Súčasný stav 1
Súčasný stav vozovky 2
Súčasný stav 2
Súčasný stav vozovky 3
Súčasný stav 3
Súčasný stav vozovky 4
Súčasný stav 4
Súčasný stav vozovky 5
Súčasný stav 5
Súčasný stav vozovky 6
Súčasný stav 6
Súčasný stav 7- kraj vozovky
Súčasný stav 7
Súčasný stav vozovky 8
Súčasný stav 8
Súčasný stav vozovky 9
Súčasný stav 9
Súčasný stav vozovky 10
Súčasný stav 10

Publikované: 8. 11. 2024

Aktualizované: 13. 11. 2024