More og Romsdal je moderný prosperujúci región s bohatými charakteristickými rysmi a kontrastom a neuveriteľnou rôznorodosťou scénickej krásy prírody, kultúrou a priemyslom.
Rozloha: | 15 075 km2 |
Počet obyvateľov: | 244 000 |
Hlavné mesto: | Molde |
Región (county) je tradične rozdelený do troch častí – Nordmore, Romsdal a Sunnmore. Každá časť má svoju vlastnú charakteristiku a kultúru obyvateľov a ich jazyka, hoci veľa z týchto charakteristík pochádzajú z minulosti a sú viac menej mýtami než realitou. Už tradične panuje medzi jednotlivými časťami rivalita, avšak spolupráca je veľmi mierová v súčasnej dobe. Toto delenie na časti podmieňuje, aby obyvatelia boli dynamickejší. Takmer polovica obyvateľov žije v časti Sunnmore a zbytok je rozdelený medzi ostatné častí. Región tvorí 38 okresov.
Región tvorí stredné pobrežie Nórska, podnebie ktorého je do značnej miery ovplyvnené Golfskými prúdmi a severnými vetrami. Priemerná ročná teplota je okolo 0°C s takmer zimnými podmienkami. Typické sú časté dažde a sneh, ale nie viac než na západnom pobreží či juhu.
Región bol geologický vytáraný 2 mil. rokov, vulkanická činnosť, ľady, vietor a vodná činnosť vytvorila súčasný tvar regiónu. Región je tvorený značným počtom ostrovov, fjordov, zátok a zálivov, skalných útesov a pohorí, ťahajúcich sa od mora k pobrežiu a nádhernými údoliami s prechodom do takmer 3 000 vysokých pohorí. Región je bohatý na prírodné náleziská z pohľadu geológie. Sú tu náleziská titanu, medi, chrómu, vápenca, bridlice, gabra a iných nerastov a rúd.
More a Romsdal je väčšinou prepraviskovým (tzv. ferry) regiónom Nórska so svojimi viac než 40 vodnými prepraviskami. Väčšina obyvateľov žije na ostrovoch, ktoré pozostávajú z tzv. fjordov. Sieť prepravísk umožňuje rozhodujúcu dopravu v regióne. Niektoré prepraviská v súčasnej dobe sú nahradzované mostami a podmorskými tunelmi, čo spôsobuje revolúciou v prepojení, ktorú si vyžiadal európsky záujem. Mosty a tunely spájajú Älesund – Ellingsoy – Giske s prepojením na letisko Vigra, ktoré sú ďalej prepojené na tunel Godoy. Postupne boli otvárané ďalšie mostové a tunelové cestné prepojenia. Región má rozšírenú cestnú sieť, cez 6 000 km. Prírodné podmienky sťažujú ich výstavbu a údržbu a najmä v zimnom období sú ťažko zjazdné (niektoré z nich, napr. cesty medzi Geiranger a Grotli a cesty cez Norangsdalen sú v zimnom období uzatvorené). Väčšiu časť verejnej dopravy tvorí autobusová doprava, ktorá spája oblasti regiónu s odľahlými časťami Nórskeho kráľovstva, ale tiež s oblasťami severnej Európy. V regióne je len jedna železničná trať, nazývaná Raumabanen a spája Ändalsnes s Dombasom a ďalej do Osla. V regióne je tiež spojenie zámorskými loďami, umožňujúce nákladnú zámorskú prepravu. región sa tiež vyznačuje veľkým množstvom lodných prístavov s možnosťou dopravy do Švédska a Dánska, ale tiež s kontinentom. Región disponuje tiež letiskami v Älesunde, Molde a Kristiansunde, ktoré umožňujú letecké spojenie s Oslom a časťami severu niekoľkokrát denne.
Je silne orientovaný na more, ktoré tvorí tiež značnú časť zdrojov. Dôležitú úlohu hrá tu tiež priemysel na pevnine. Merajúc počtom zamestnaných ľudí, región More a Romsdal je najväčšou priemyselnou oblasťou s strednom Nórsku a treťou najväčšou v celom Nórsku. Základom priemyslu sú malé a stredné podniky. Priemysel je orientovaný prevažne do odvetví:
Úroveň verejných služieb a obchodu a súkromného sektoru je značne rozvinutá. Služby sú tiež rozvinuté v malých a veľkých obciach.
Publikované: 24. 4. 2012
Aktualizované: 20. 10. 2023