Župné stredné školy majú svojich mentorov a tútorov
SpäťPozitívne vzťahy na stredných školách pomáha budovať vzdelávací program mentoring-tútoring. Stal sa súčasťou aj desiatich stredných škôl PSK zapojených do národného projektu Zlepšenie stredného odborného školstva v PSK II, ktoré sa vďaka tomu začali venovať tiež otázkam individuálneho sprevádzania žiaka Učitelia-mentori posilňujú svoje profesijné kompetencie, žiaci-tútori odovzdávajú skúsenosti mladším zverencom.
„Zlepšovanie pozitívnej a priateľskej klímy na školách je veľmi dôležité. Rovnako je dôležité, aby sa noví žiaci v novom prostredí cítili príjemne a aby vnímali, že škole záleží na osobnostnom raste a na individuálnych potrebách všetkých žiakov. Preto považujeme program mentoringu a tútoringu za kľúčový a teší nás, že funguje aj v našich školách. Naši mentori a tútori už majú za sebou vytvorené prvé plány aktivít ako adaptačné dni pre prvákov, workshopy komunikačných zručností či pre individuálne sprevádzanie žiaka. Zároveň vyvíjajú podporné činnosti, ktorými motivujú študentov v ich životnom smerovaní. Prax nám teda ukazuje, že je to program, ktorý jednoznačne patrí do školských lavíc a kabinetov,“ priblížil aktivity na župných školách predseda PSK Milan Majerský.
V programe učiteľom a žiakom stredných škôl poskytuje podporu odborník v danej oblasti, tzv. supervízor. Pomáhal im s plánovaním aktivít a s vhodným výberom tímu školy, pri ktorom sa zohľadňovali osobnostné predpoklady a očakávania.
V každej z projektových škôl sa napokon vytvorili päťčlenné mentorské a tútorské tímy zložené z troch pedagogických zamestnancov a dvoch žiakov. Členovia tímov absolvovali počas dvoch mesiacov mentoringový tréning pozostávajúci zo stretnutí s expertmi v danej problematike. Ich lektormi konkrétne boli členovia Regionálnej platformy pre odborné vzdelávanie PSK.
„Jedným z očakávaní, ktoré sa spája so zavedením úlohy mentora na škole, je zvýšenie školskej úspešnosti žiakov a na druhej strane zníženie počtu tých, ktorí odídu zo školy pred ukončením štúdia. Je to tiež zlepšenie duševného zdravia žiakov, podporovanie pocitu ich bezpečnosti a jedinečnosti, ako i pomoc pri zvládaní záťaže a stresu. Sústredia sa tiež na prekonávanie bariér v sociálnom kontakte, čo vnímame ako veľmi potrebnú súčasť vytvárania vľúdneho prostredia na školách,“ dodala projektová manažérka Odboru školstva ÚPSK Ivana Kirkov. V rámci tútoringových aktivít ide okrem iného o odovzdávanie skúseností a zručností starších žiakov mladším, o pomoc novým študentom pri ich počiatočných krokoch v štúdiu a pri ich adaptácii v novom školskom prostredí, ale i o podporu pozitívneho vzťahu k učeniu či o podporu rozvoja ich osobností.
Národný projekt Zlepšenie stredného odborného školstva v Prešovskom samosprávnom kraji II je pokračovaním prvej fázy projektu, do ktorej bolo zapojených päť stredných škôl PSK a znovu sa sústredí na skvalitnenie stredného odborného školstva. Konkrétne rieši problémové a nedostatočné oblasti na školách, ale aj ich manažment a marketing. Prináša vznik inovačných klastrov, rozvoj odborných zručností pedagógov a už zmienený modulový vzdelávací program mentoring a tútoring.
Aktivity sa týkajú troch prešovských škôl – SOŠ technickej, SPŠ strojníckej a SOŠ gastronómie a služieb, ďalej SOŠ drevárskej vo Vranove nad Topľou, SOŠ technickej v Humennom, SOŠ technickej v Starej Ľubovni (od 9/2024 zlúčenej so Spojenou Školou na Jarmočnej), ako aj SOŠ technickej v Poprade, SOŠ polytechnickej J. A. Baťu vo Svite, SOŠ ekonomiky, hotelierstva a služieb J. Andraščíka v Bardejove a SOŠ polytechnickej a služieb arm. gen. L. Svobodu vo Svidníku. Projekt sa bude realizovať do decembra 2027 a jeho rozpočet je viac ako 6,5 mil. eur.
Autor: Daša Jeleňová, hovorkyňa PSK
V Prešove 7. 10. 2024
Aktualizované: 18. 10. 2024