Petícia: „Za opätovné zavedenie autobusovej linky trasa Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť“

Späť
11. 11. 2024 Petície - archív
Výsledok vybavenia Petície za opätovné zavedenie autobusovej linky trasa Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť

Oznámenie výsledku vybavenia petície

Dňa 1. 10. 2024 Úrad Prešovského samosprávneho kraja prijal petíciu: „Za opätovné zavedenie autobusovej linky trasa Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť“ od osôb, ktoré žiadajú predsedu Prešovského samosprávneho kraja (ďalej len „PSK“) a poslancov PSK o opätovné zavedenie autobusovej linky na trase Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť v čase okolo 12:00 h.

Útvar hlavného kontrolóra PSK dňa 3. 10. 2024 postúpil túto petíciu Odboru dopravy PSK a požiadal o jej vybavenie v lehotách stanovených zákonom č. 85/1990 Zb. Zákona o petičnom práve a zaslanie oznámenia o postupe a výsledku prešetrenia petície.

Dôvod obrátenia sa občanov na orgán verejnej moci:

  • Starnutie populácie.
  • Dochádzanie za lekárskou starostlivosťou.
  • Nákup základných životných potrieb, nakoľko sa v mestskej časti nenachádzajú žiadne nákupne možnosti (potraviny, drogéria, lieky, …).
  • Dochádzanie detí za povinnou školskou dochádzkou.
  • Kultúrne vyžitie občanov.

Dňa 18. 10. 2024 bola Odboru dopravy PSK doručená žiadosť mesta Levoča „o prehodnotenie stanoviska k zrušeniu časti spoja 704414“. V žiadosti je uvedené, že dňa 27. 9. 2024 bola mestu Levoča doručená totožná petícia „Za opätovné zavedenie autobusovej linky trasa Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť“. Mesto Levoča v žiadosti konštatuje, že rozumie krokom Prešovského samosprávneho kraja, ktoré viedli k optimalizácií služby prímestskej autobusovej dopravy v období, keď samosprávy čelia nedostatočnému financovaniu zo strany štátu. Zároveň v žiadosti poukazuje na to, že Levočská Dolina aj Závada sú centrom rozvíjajúceho sa cestovného ruchu. V závere žiadosti mesto uviedlo, že chce podporiť petíciu občanov hlavne so zreteľom na rozvíjanie aktivít cestovného ruchu a zachovania dopravnej obslužnosti obyvateľov Levočskej Doliny a Závady.

Odbor dopravy PSK v rámci prešetrenia a vybavenia petície vyzval na poskytnutie súčinnosti pri vybavovaní petície spoločnosť IDS Východ, s.r.o., ako organizátora integrovaného dopravného systému na území funkčného regiónu Východné Slovensko a priľahlých záujmových území a to poskytnutím dokladov, iných písomnosti, vyjadrenia, informácie na vybavenie petície.

IDS Východ, s.r.o., doručila Odboru dopravy PSK nasledovné informácie na vybavenie petície:

Stav využitia spojov počas pracovného dňa:

  • spoj s odchodom o 6:45 h zo Závady do Levoče: priemer za september 2024  2,76 cestujúcich
  • spoj s odchodom o 15:45 h zo Závady do Levoče: priemer za september 2024 1,43 cestujúcich
  • spoj s odchodom o 6:25 h z Levoče do Závady: priemer za september 2024    1,67 cestujúcich
  • spoj s odchodom o 15:25 h z Levoče do Závady: priemer za september 2024  4,90 cestujúcich

Spoje v pracovné dni, zrušené v decembri 2023:

  • spoj s odchodom o 18:35 h z Levoče do Závady: priemer za rok 2023             2,45 cestujúcich
  • spoj s odchodom o 18:55 h zo Závady do Levoče: priemer za rok 2023           1,00 cestujúcich

Podpísaní občania v petícii žiadajú „obnovenie“ spoja okolo 12. hodiny z Levoče do Závady. Takýto spoj však nebol predmetom minuloročnej optimalizácie. V každom prípade potenciál prepravených cestujúcich v prípade takéhoto spojenia nepredpokladáme výrazne iný, než je na existujúcich spojoch Závada – Levoča a späť.

Upozorňujeme ale, že:

  • Celá linka je na území Mesta Levoča, to znamená, že dopravu na takejto linke, prepájajúcej mesto Levoča s 2 miestnymi časťami Levočská Dolina a Závada má objednávať mesto Levoča v rámci MHD, nie samosprávny kraj. Napriek tomu v rámci MHD Levoča dnes neexistujú žiadne spoje do Levočskej Doliny a Závady. Celá doprava je iba 1 pár spojov ráno a 1 pár spojov poobede
    v objednávke PSK v rámci regionálnej dopravy. 
  • Ako je vidieť zo štatistík vyššie, pokiaľ by v tomto prípade bolo uplatnené pravidlo o rušení neefektívnych dopravných spojení, musela by byť zrušená komplet celá linka.
  • Minimálne od roku 2021, až po súčasnosť neevidujeme, aby bol v prevádzke spoj
    na trase Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť v čase okolo 12:00 h, pričom žiadate
    jeho opätovné zavedenie.

PSK pristúpil v decembri 2023 k zrušeniu spojov, kde dlhodobý priemerný počet cestujúcich bol do 4 cestujúcich, pričom náklady na tieto spoje ďaleko prevyšovali zisk. Z počtu prepravených cestujúcich je zjavné, že o tieto spoje nebol záujem a nezapadali medzi potreby základnej dopravnej obslužnosti. Zvyšujúce sa náklady nútia objednávateľa – PSK šetriť finančné zdroje. Výška príspevku PSK za službu regionálnej autobusovej dopravy v roku 2023 dosiahla hodnotu až 31,15 mil. eur, zatiaľ čo v roku 2016 to bolo ešte len 17,18 mil. eur. Z dôvodu extrémneho nárastu ceny služby o 81,32 % v priebehu 7 rokov bol kraj prinútený hľadať zdroje rušením nevyužívaných spojov.
Z dôvodu nedostatku vodičov pre stabilizáciu situácie a zabezpečenie dostatočných rezerv kraj pristúpil k optimalizácií cestovných poriadkov. Celkový pokles jazdného výkonu v súvislosti s optimalizáciou cestovných poriadkov bol minimálny a aktuálne si kraj aj napriek tomuto kráteniu objednáva vyše 28 mil. km ročne, čo je o vyše 1 mil. km viac, ako tomu bolo v roku 2019-2020, kedy PSK pre potreby dopravnej obslužnosti objednával 27,02 mil. km. Dôsledkom optimalizácie
je aj efektívnejšie využívanie viacerých druhov dopráv (autobus – vlak) a zlepšovanie nadväznosti medzi nimi navzájom. V prípade, ak boli identifikované súbehy autobusovej a vlakovej verejnej osobnej dopravy, tak sa pristúpilo k ich zrušeniu s cieľom efektívneho využívania ponuky verejnej osobnej dopravy. V zákone č. 332/2023 Z. z. o  verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o VOD“) sa taktiež spomína, že objednávateľ musí zohľadňovať prevádzkové možnosti dopravcov, hospodárnosť zabezpečovania prepravy a v neposlednom rade predovšetkým finančné možnosti rozpočtu objednávateľa na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme. Graf zobrazujúci vývoj úhrady objednávateľa za služby prímestskej autobusovej dopravy za obdobie 2002 – 2023 uvádzame nižšie.

Uhradená strata za služby prímestskej autobusovej dopravy za obdobie 2002 – 2023 v mil. €

Podľa § 21, ods. 1 zákona o VOD, ak nie je dostatočne zabezpečená dopravná obslužnosť územia pravidelnou dopravou prevádzkovanou dopravcom na komerčnom základe, objednávateľ je oprávnený objednať dopravné služby vo verejnom záujme v rozsahu potrebnom na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia v pravidelnej doprave.

Podľa § 21, ods. 2 a ods. 5 zákona  o VOD, obec je objednávateľom, ktorý zabezpečuje dopravnú obslužnosť v záujmovom území obce mestskou autobusovou dopravou, pričom je oprávnená objednať dopravné služby vo verejnom záujme.

Ďalej v § 36, písm. g) zákona o VOD je opätovne uvedené, že obec je objednávateľom podľa § 21 ods. 5, zostavuje plán dopravnej obslužnosti obce, uzatvára s dopravcami zmluvy o dopravných službách a poskytuje úhradu za poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme.

Na základe vyššie uvedených ustanovení zákona vyplýva, že príslušným orgánom verejnej správy, ktorý je povinný organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť záujmového územia obce, ktorými sú aj mestské časti mesta Levoča – Levočská Dolina a Závada je samotná obec – mesto Levoča.

Prešovský samosprávny kraj, ako orgán verejnej správy, v zmysle § 21, ods. 4 zákona o VOD má zabezpečovať dopravnú obslužnosť regionálnou autobusovou dopravou v záujmovom území kraja, nie dopravnú obslužnosť v rámci záujmového územia obce.

Preto vzhľadom na vyššie uvedené aj súčasné spoje obsluhujúce Levočskú Dolinu a Závadu by mali byť objednávané a uhrádzané príslušnému dopravcovi práve mestom Levoča, ktoré je oprávnené zabezpečiť poskytovanie primeraného rozsahu dopravných služieb vo verejnom záujme na území vymedzenom v zmluve o dopravných službách, najmä na zabezpečenie dopravy do zamestnania, škôl a školských zariadení, zdravotníckych zariadení, úradov alebo na účel uspokojovania spoločenských potrieb vrátane dopravy späť, prispievajúcej k trvalo udržateľnému rozvoju záujmového územia.
Primeraným rozsahom sa rozumie počet spojov za deň, presnosť a pravidelnosť jednotlivých spojov na jednotlivých linkách pravidelnej dopravy na uspokojenie dopytu verejnosti počas jednotlivých dní v týždni pri zohľadnení možností súbežných prepráv a prestupu, vzdialenosti k zastávkam, kapacity železničnej infraštruktúry, siete mestskej dráhovej dopravy, priepustnosti ciest a vodných ciest v priebehu dňa, bezpečnosti prepráv, výbavy a kapacity dopravných prostriedkov, cestovného pre vybrané skupiny cestujúcich; primeraný rozsah dopravných služieb určí objednávateľ na uspokojenie dopytu verejnosti počas jednotlivých dní v týždni.

Po zohľadnení informácii organizátora integrovaného dopravného systému na území funkčného regiónu Východné Slovensko IDS Východ, s.r.o., predovšetkým z pohľadu súčasného využitia daných spojov,  hospodárnosti zabezpečovania prepravy a v neposlednom rade finančných možnosti rozpočtu PSK na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme, PSK v súčasnosti neplánuje rozšírenie rozsahu dopravných služieb na vami spomínanom území, ktoré patrí mestu Levoča.

Na záver si Vám dovoľujeme, vzhľadom k vyššie uvedenému oznámiť výsledok vybavenia petície, ktorý je, že nevyhovujeme Vašej žiadosti za opätovné zavedenie autobusovej linky na trase Levoča-Levočská Dolina-Závada a späť v čase okolo 12:00 h. Máme za to, že v súlade so zákonom o VOD je príslušným správnym orgánom vzhľadom k charakteru Vašej žiadosti obec – mesto Levoča, ktoré je ako objednávateľ povinné organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť v pravidelnej doprave pre občanov v jej záujmovom území, t. j. v mestských častiach Levočská Dolina a Závada, mestskou autobusovou dopravou. Samotné mesto Levoča si aj v súčasnosti objednáva dopravné služby skrz uzavretú zmluvu o službách pre zabezpečenie výkonov v MHD v meste Levoča s príslušným dopravcom, čím zabezpečuje prepravné výkony mestskou autobusovou dopravou. Preto, ak je verejným záujmom v petícii podpísaných občanov zaviesť autobusovú linku v meste Levoča aj do jej mestských častí – Levočskej Doliny a Závady, za účelom uspokojenia dopytu verejnosti a spoločenských potrieb vrátane dopravy späť a prispieť tak  k trvalo udržateľnému rozvoju záujmového územia, tak v zmysle platných právnych predpisov máte právo sa obrátiť na príslušný orgán verejnej moci – mesto Levoča, ktoré je oprávnené si objednať tieto dopravné služby vo verejnom záujme a zároveň jev zmysle platných právnych predpisov povinné organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť záujmového územia obce.

V súlade s § 5, ods. 3 a ods. 5 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov Odbor dopravy PSK, ako príslušný orgán verejnej moci, petíciu prijal, prešetril a vybavil ju tak, že zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom a výsledok vybavenia petície písomne oznamuje v lehote 30 pracovných dní od doručenia petície.

***

Ing. Alexander Galajda v.r.

vedúci odboru

Na vedomie

  • Útvar hlavného kontrolóra PSK
  • Mesto Levoča, Mestský úrad, Námestie Majstra Pavla č. 4, 054 01  Levoča

Zverejnenie výsledku petície dňa 11. 11. 2024

V Prešove 11. 11. 2024

Aktualizované: 11. 11. 2024

Najčítanejšie správy

Ďalšie spoločné projekty PSK s Malopoľským vojvodstvom
12. 11. 2024
Prevod prebytočného majetku - SOŠ obchodu a služieb, Humenné
11. 11. 2024
Kraj zavŕšil tohtoročné pracovné výjazdy rokovaním v okrese Bardejov
11. 11. 2024
15. zasadnutie Komisie školstva, mládeže, telesnej výchovy a športu pri Z PSK - 12.11.2024
8. 11. 2024
Dochádzka členov komisie školstva (24.09.2024)
8. 11. 2024
O.V.S. - Ponuka na prenájom – Prešovský samosprávny kraj
8. 11. 2024