Najväčšia cestná akcia PSK je vo finále - Cesta slobody v Tatrách je zrekonštruovaná
SpäťVeľký investičný projekt Cesta slobody vstupuje do finále. Komplexná modernizácia tejto dôležitej dopravnej tepny prechádzajúcej viacerými tatranským obcami, ktorá patrí k najdlhším cestám regiónu, je vďaka PSK realitou. Týka sa to úsekov od Podbanského po Tatranské Matliare, viacerých mostov, odpočívadiel, múrov, priepustov či poloestakády. Oprava celkovo 43 kilometrov ciest a ďalšej cestnej infraštruktúry si vyžiadala investíciu takmer 45 miliónov eur. Financovala sa prevažne z európskych zdrojov, konkrétne Integrovaného regionálneho operačného programu a s prispením štátneho rozpočtu i z rozpočtu PSK.
„Môžeme povedať, že sme dokázali niečo, čo sa na Slovensku málokedy vidí. Odovzdali sme Tatrám opravené cesty skôr, ako bolo v pláne. Chceli sme totiž, aby bola tunajšia doprava a cestovný ruch obmedzené čo najmenej a aby sa tu zimná sezóna začala už na vynovených vozovkách. A teda na kvalitných a bezpečnejších cestách. Veľká vďaka patrí jednak rezortu investícií za súčinnosť a ústretovosť pri financovaní projektu i všetkým dodávateľom stavieb na jednotlivých úsekoch. Naozaj sa maximálne zmobilizovali a pracovali najmä uplynulé mesiace na plné obrátky, aby sme to všetko stihli do začiatku zimy,“ priblížil predseda PSK Milan Majerský v stredu 8. novembra počas slávnostného odovzdania šiestich zrekonštruovaných úsekov. Ako ďalej uviedol, všetky najdôležitejšie míľniky projektu boli splnené kvalitne, v predstihu aj so zvládnutím viacerých neočakávaných technologických zmien a riešení.
„Vyskytli sa tu viaceré nepredvídateľné okolnosti, ktoré jednoducho patria ku všetkým náročnejším stavbám. V záujme bezpečnosti sme ich museli zakomponovať do realizácie, hoci nám navýšili celkovú investíciu o približne tri milióny. Projekt si napokon v konečnom súčte vyžiada vklad necelých 45 miliónov eur, čo sú peniaze, ktoré sa tu jednoznačne oplatilo investovať. Cesty pod Tatrami sú totiž teraz ukážkou toho, ako to má v 21. storočí vyzerať,“ povedal M. Majerský, ktorý zároveň dodal, že osobitne sa bude riešiť ešte prieťah Tatranskou Lomnicou s možným financovaním z Operačného programu Slovensko.
Nateraz sú hotové úseky Podbanské – Pavúčia dolina a Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/ 538, kde zhotoviteľom je firma Swietelsky Slovakia. Ide celkovo o takmer 15 km vynovených ciest, päť mostov a 42 priepustov. Na úseku sa tiež osadila nová meteostanica na meranie teploty vozovky, vzduchu či vlhkosti a rosného bodu.
Motoristi sa tešia aj z vynovených 14,9 km ciest v úseku križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok a medzi Batizovským potokom a Starým Smokovcom. Zhotoviteľ firma Strabag sa tu postarala tiež o rekonštrukciu 12 mostov, 10 zárubných múrov, 27 priepustov, jednej poloestakády, ale aj štyroch odpočívadiel, ktoré dostali príznačné názvy – Orol, Medveď, Rys a Kamzík. Zahŕňajú parkovacie miesta a atraktívne oddychové zóny, ktoré sa postupne dovybavia prístreškami na sedenie, detskými ihriskami, stojanmi na bicykle, kamerovým systémom, odpadkovými košmi aj toaletami.
V piatom úseku medzi Starým Smokovcom a Tatranskými Matliarmi sa opravilo takmer 6,2 km ciest, dva zárubné múry a 20 priepustov. Aj tu pribudla nová meteostanica. Práce v úseku pritom realizovala firma Eurovia SK. Spoločnosť Colas Slovakia sa podpísala pod rekonštrukciu 6,12 km ciest medzi Tatranskými Matliarmi a križovatkou s cestou I/66. Opravila tu tiež päť mostov a 10 priepustov.
„Tieto úseky sú hotové naozaj v predstihu a motoristi ich môžu plne využívať už pred začatím zimnej sezóny. Práve to nám spôsobovalo asi najviac vrások a museli sme v tomto smere bojovať s kritikou, že robíme počas sezóny, ale tá je tu vlastne vždy. Videli to dennodenne naši robotníci, ktorých tu v najväčšej špičke bolo až okolo 500 – hlavne vo finále na mostných konštrukciách. Zápasili s množstvom áut, cyklistami motoristami, ale ukázali, že sa to dá. Na tejto stavbe sa totiž stretla generácia nových manažérov a kvalitný tím, ktorí boli naozaj dobre motivovaní, čo je vidieť na samotnom výsledku,“ vysvetlil riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
Posledný siedmy úsek na ceste II/537 je v réžii spoločnosti Metrostav DS. Práce tu aktuálne stále prebiehajú a presiahnu aj do roka 2024 s predpokladaným ukončením v septembri. Týkajú sa technologicky náročnejších stavieb, konkrétne dvoch mostov. Úsek celkovo zahŕňa opravu až štyroch mostných objektov, 14 oporných múrov a 11 priepustov. Aktuálne je jeho prestavanosť už 70%.
„Súčasťou tejto modernizácie a rekonštrukcie teda bola nielen vozovka Cesty slobody, ale komplexný vodný režim. Čiže aj jednotlivé drenáže, priepusty, mosty a pod. Najťažší bol pritom samotný úvod – koordinácia jednotlivých činností a postupov prác či zosúladenie harmonogramu zhotoviteľov, pretože sme v náročnom území Tatranského národného parku, kde sú rokliny, vodné toky a kde sme v dotyku s tatranskou elektrickou železnicou. No a zabrať dalo aj vyčistenie cesty, náletov, ktoré tu boli, a potom tiež vytýčenie inžinierskych sietí, “ dodal riaditeľ projektu Vysoké Tatry Jozef Fabian.
Projekt Vysoké Tatry so sebou priniesol i spoločnú iniciatívu zameranú na podporu zachovania miestnej biodiverzity. Ide o výsadbu 2 000 kusov vhodných tatranských drevín, ktorá nahrádza nútený výrub stromov a drevín za zenitom životnosti, ktoré na tatranskej magistrále ohrozovali cestnú premávku. Výsadba prvých kusov jedlí a javorov sa symbolicky začala v septembri 2023 a ukončená má byť do konca roka 2024.
Autor: Daša Jeleňová, hovorkyňa
V Prešove 9. 11. 2023
Aktualizované: 14. 11. 2023