Kompetencie a činnosť odboru

Odbor financií  Prešovského samosprávneho kraja vykonáva svoje kompetencie prostredníctvom:

Oddelenie rozpočtu

Plní úlohy, ktoré súvisia s tvorbou a sledovaním rozpočtu PSK:

  • zostavuje návrh rozpočtu samosprávneho kraja v súlade s platnou legislatívou a Zásadami rozpočtového procesu PSK a predkladá ho na schválenie zastupiteľstvu PSK a taktiež ho predkladá Ministerstvu financií SR
  • spracováva sumárny rozpočet za odvetvia a úrad PSK
  • spravuje a kontroluje rozpočtové prostriedky samosprávneho kraja podľa zákonov NR SR č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov a č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • zostavuje návrh rozpočtu úradu PSK, vykonáva jeho rozpis, kontroluje a vyhodnocuje jeho čerpanie
  • vyhotovuje rozpis rozpočtu, rozpočtové opatrenia a účtovné doklady na prevod finančných prostriedkov pre organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK, pre neštátne subjekty, ktoré sú na rozpočet PSK napojené dotáciou a pre dopravcov zabezpečujúcich verejnú pravidelnú autobusovú dopravu
  • rozpisuje záväzné úlohy, záväzné limity a záväzné ukazovatele rozpočtu PSK v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok
  • vykonáva základnú finančnú kontrolu, administratívnu finančnú kontrolu a kontrolu na mieste
  • metodicky riadi organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti v oblasti financovania a rozpočtu
  • vykonáva úpravy rozpočtu a predkladá ich na schválenie orgánom samosprávneho kraja v zmysle platnej legislatívy a Zásad rozpočtového procesu PSK
  • pripravuje zmluvy o poskytnutí dotácií zo štátneho rozpočtu, zabezpečuje prevod finančných prostriedkov a koordinuje zúčtovanie finančných vzťahov za príspevkové a rozpočtové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávneho kraja
  • zabezpečuje vysporiadanie záväzkov v oblasti zdravotníctva
  • v súčinnosti s oddelením účtovníctva zabezpečuje pravidelné predkladanie údajov Ministerstvu financií SR
  • podieľa sa na zostavovaní štvrťročných účtovných závierok za oblasť rozpočtu
  • v pravidelných intervaloch zostavuje správu o hospodárení PSK (vrátane monitorovacej správy programového rozpočtu) a predkladá ju komisii finančnej a zastupiteľstvu PSK
  • v spolupráci s príslušnými vedúcimi odborov spracováva záverečný účet kraja vrátane hodnotiacej správy programového rozpočtu a predkladá ho na schválenie zastupiteľstvu
  • vedie kompletnú agendu žiadostí o odpísanie a odpustenie nevymožiteľných pohľadávok organizácií a zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK, vrátane predkladania materiálov na prerokovanie krajskej škodovej komisii pri úrade samosprávneho kraja, majetkovej komisii a následne zastupiteľstvu samosprávneho kraja v zmysle prijatých zásad hospodárenia a nakladania s majetkom PSK
  • zabezpečuje činnosti súvisiace s cenotvorbou a reguláciou cien miestneho významu podľa § 6 ods. 2 zákona NR SR č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov
  • vykonáva cenovú kontrolu a uskutočňuje konanie vo veciach porušenia cenovej disciplíny, ak k porušeniu cenovej disciplíny došlo na území v pôsobnosti samosprávneho kraja fyzickými osobami a právnickými osobami pôsobiacimi výlučne v územnom obvode samosprávneho kraja alebo ak ide rozhodnutia samosprávneho kraja o regulácii cien v zmysle zákona 18/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov
  • vedie evidenciu, kompletizuje a spracováva stanoviská k žiadostiam o dotácie v zmysle aktuálneho VZN PSK a predkladá ich na prerokovanie predsedovi PSK, komisii finančnej zriadenej pri ZPSK, zastupiteľstvu PSK a následne vyhotovuje zmluvy o poskytnutí dotácie, podklady k ich úhradám a finančné vyúčtovanie
  • podrobne spracováva podklady za školy a školské zariadenia v súvislosti s úpravou rozpočtu v rámci dohodovacieho konania
  • spracováva mimoriadne priebežné analýzy škôl a školských zariadení z dôvodu ich zrušenia, spájania (racionalizácia na úseku školstva)
  • spracováva kompletnú agendu (evidencia, rozpis a úpravy) za základné umelecké školy, jazykové školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobností cirkvi a súkromného zriaďovateľa
  • navrhuje postupy pri odstraňovaní nedostatkov organizácií
  • pripravuje zmluvy o poskytnutí dotácií pre cirkevného a súkromného zriaďovateľa
  • koordinuje zúčtovanie finančných vzťahov za príspevkové a rozpočtové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávneho kraja
  • koordinuje zúčtovanie poskytnutých dotácií za cirkevného a súkromného zriaďovateľa
  • spracováva analýzy v členení rozpočtovej skladby v podľa jednotlivých oblasti financovania
  • spracováva analýzy na základe vyžiadania jednotlivých rezortných ministerstiev
  • vedie finančnú agendu, spracováva rozpis rozpočtu, sleduje dodržiavanie čerpania rozpočtu v súvislosti s nenávratnými finančnými prostriedkami z fondov EU a ŠR
  • vypracováva žiadosti o zálohové, priebežné a záverečné platby vrátane požadovanej dokumentácie pri projektoch financovaných z verejných zdrojov a zo štrukturálnych fondov a kohézneho fondu EÚ
  • pripravuje návrhy všeobecne záväzných nariadení samosprávneho kraja
  • spracováva vnútroorganizačné dokumenty a smernice
  • pripravuje podklady na rokovanie komisie finančnej a zastupiteľstva PSK
  • zabezpečuje realizáciu uznesení zastupiteľstva
  • vykonáva samostatnú odbornú prípravu rozhodnutí v oblasti cestnej dopravy a cien tovarov miestneho významu vo forme cenových výmerov

Oddelenie účtovníctva

Plní úlohy, ktoré súvisia s komplexným zabezpečením účtovnej agendy v zmysle zákona 431/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov:

  • príprava dokladov na čerpanie a prevody finančných prostriedkov
  • úhrada platobných poukazov organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK
  • úhrada faktúr a ostatných platobných poukazov
  • príprava podkladov a práca v informačnom systéme Štátnej pokladnice
  • kontrola účtovných dokladov
  • účtovanie bankových účtov pokladničných dokladov
  • účtovanie spotreby PHM, spotreby zásob na sklade, stravných lístkov
  • likvidácia cestovných príkazov pracovníkov Úradu PSK, poslancov Z PSK a členov komisií
  • vyhotovovanie podkladov na zahraničné služobné cesty v súlade so Zákonom o cestovných náhradách č 283/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov a ich zaúčtovanie
  • odsúhlasovanie okruhov účtov v účtovníctve, saldokonte a čerpaní rozpočtu
  • zostavenie štvrťročných a ročných
  • kontrola nadväzností účtovných výkazov
  • spracovanie ročných štatistických výkazov
  • odsúhlasenie inventarizácie s porovnaním na účtovný stav
  • archivácia účtovných dokladov
  • preberanie, kontrola správnosti vyhotovenia a spracovania účtovných výkazov za rozpočtové a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK, ich následná sumarizácia a export do informačného systému Štátna pokladnica.
  • spracovanie súhrnných účtovných výkazov za kapitolu Prešovský samosprávny kraj
  • kontrolno-metodická činnosť a usmernenia v oblasti účtovníctva organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti PSK
  • spracováva došlé faktúry :
  • eviduje ich v ekonomickom programe SPIN priebežne v časovom slede a to oddelenie za kapitálové výdavky a bežné výdavky so všetkými náležitosťami, t. j. dodávateľ, dátum vystavenia, dátum doručenia, dátum splatnosti, suma, sken faktúry z FABASOFTU, bankové účty – zápis do knihy došlých faktúr
  • preskúmava doklady z vecného a formálneho hľadiska pred jeho zaúčtovaním
  • pri preskúmaní skúma formálnu správnosť fakturovania dodávok a služieb (číselný prepočet položiek faktúry, úplnosť faktúry) v porovnaní s dohodnutými podmienkami podľa objednávky prípadne zmluvy
  • skúma úplnosť údajov v dokladoch potrebných pre operatívnu evidenciu – ak fakturovaná dodávka nezodpovedá skutočnosti, dohodnutým podmienkam korešponduje s dodávateľom
  • vyhotovuje krycí list, platobný poukaz, popr. krycí list s platobným poukazom s predkontovaním v podvojnom účtovníctve a rozpočtových položkách v súlade s platnou legislatívou
  • zabezpečuje overenie, potvrdenie podpisom zodpovedných pracovníkov za účtovný prípad
  • predkladá poverenému zamestnancovi za sklady v ekonomickom programe SPIN doklady k vyhotoveniu príjemky, ktorá tvorí prílohu faktúry
  • odovzdáva podklady povereným zamestnancom zodpovedným za evidenciu majetku v ekonomickom programe SPIN k zaradeniu majetku do účtovnej evidencie
  • po kompletizácii faktúr (povinné prílohy) v zmysle vyššie uvedeného a doplnení predpísanými náležitosťami spolu s krycím listom, platobným poukazom, popr. krycím listom s platobným poukazom odstupuje tieto na podpis nariadenému a oprávneným zamestnancom zodpovedným za vykonanie finančnej kontroly
  • podobným spôsobom eviduje dobropisy, ťarchopisy a doklady, ktoré nespĺňajú charakter faktúry napr. poplatok za školenie, vyrubenie poplatku a pod. cez ekonomický program SPIN
  • vyhotovuje objednávky:
  • na dodávky tovarov, služieb a stavebných prác bežnej a kapitálovej povahy po zabezpečení podpisov oprávnených zamestnancov zodpovedných za verejné obstarávanie, za finančnú kontrolu
  • vyhotovuje objednávky v ekonomickom programe SPIN, modul Objednávky podľa limitov
  • obstarávania stanovených zákonom o VO a Smernicou o verejnom obstarávaní a to na objednávky mimo EKS (elektronický kontraktačný systém) a objednávky EKS.
  • Vyhotovenie odoslaných faktúr:
  • Za poskytnuté tovary, práce, nájomné a iné služby, materiálové zásoby, hmotný, nehmotný a iný majetok, ktorý sa v rámci funkčnej a správnej činnosti odpredáva právnickým alebo fyzickým osobám.
  • Faktúry vyhotovuje v ekonomickom programe SPINText

Publikované: 23. 9. 2016

Aktualizované: 20. 9. 2023