Dopravná infraštruktúra v Prešovskom kraji
Na území Prešovského kraja je spolu 3 094 kilometrov ciest.
- Cesty I. triedy tvoria 20,2 %,
- cesty II. triedy tvoria 16,9 %,
- cesty III. triedy tvoria 61,9%.
Cesty II. a III. triedy prevzal do svojej správy od 1. januára 2004 Prešovský samosprávny kraj. Na území PSK sa nachádza 2484 kilometrov ciest 2. a 3. triedy. Ich správu zabezpečuje prostredníctvom vlastnej organizácie – Správa a údržba ciest PSK.
Výkon kompetencií v oblasti cestnej dopravy zabezpečuje PSK prostredníctvom odboru dopravy PSK.
Na celkovej dĺžke slovenských diaľnic sa úseky Prešovského kraja podieľajú 9,14%. Stav cestnej infraštruktúry sa celkovo v Prešovskom kraji vyznačuje relatívne veľkou hustotou, ale nízkym podielom ciest vyššej kategórie. Zdokonalenie a dobudovanie cestnej infraštruktúry v Prešovskom kraji, najmä diaľničných úsekov smerom na západ a prepojenie kraja s Bratislavou je veľmi potrebné. Podobne aj prepojenie Poľska a Maďarska cez naše územie je nevyhnutné.
Medzi najvýznamnejšie cestné trasy medzinárodného významu, ktoré sa dotýkajú územia Prešovského kraja, patria
- E 50 spájajúca česko–slovenskú hranicu so slovensko-ukrajinskou hranicou (Drietoma – Žilina – Prešov – Košice – hranica SR/UA – Užhorod) a
- 371 v úseku Prešov – Svidník – Vyšný Komárnik – hranica SR/PL (Rzeszow).
Dôležitou je aj cesta č. 68 idúca do Poľska cez Mníšek nad Popradom.
Železničná sieť
Železničnú sieť Prešovského kraja tvorí 430 km tratí a 41 km tatranskej elektrickej železnice.
Najdôležitejšími železničnými križovatkami sú Prešov a Poprad.
Trať Žilina – Košice má celoštátny význam a je zaradená do systému medzinárodných dohôd AGC a AGTC. Postupnou modernizáciou sa tu dosiahne rýchlosť 120 km/hod.
Trať Kysak – Prešov – Plaveč tvorí severojužný ťah medzinárodného významu a je zaradená do systému trás AGTC. V železničnom uzle Prešov sa na spomínanú trať napájajú trate regionálneho významu z Bardejova, Vranova nad Topľou, Humenného, Sniny a Medzilaboriec.
Novinkou od začiatku roka 2016 je priame každodenné vlakové spojenie na trase Prešov – Praha.
- Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
- Cestovný poriadok (vlaky) – vyhľadávanie železničného spojenia v rámci Slovenskej republiky (SR)
Autobusová doprava
Rozhodujúcim druhom dopravy v rámci Prešovského kraja je autobusová doprava, ktorá zabezpečuje viac ako 90 % prepravy obyvateľstva.
Autobusovú dopravu v PSK zabezpečujú štyria verejní dopravcovia:
- SAD Prešov
- SAD Humenné
- SAD Poprad
- BUS Karpaty Stará Ľubovňa
- Cestovný poriadok (autobusy) – vyhľadávanie autobusového spojenia v rámci SR
Letecká doprava
Letecké spojenie regiónu zabezpečuje medzinárodné letisko Poprad – Tatry, najvyššie položené letisko v strednej Európe (718 m n. m.).
Po kompletnej rekonštrukcii vykonanej v roku 1992 sa z neho vykonáva pravidelná i nepravidelná doprava cestujúcich a nákladu, aj vyhliadkové lety.
Klienti z Prešovského kraja hojne využívajú medzinárodné letisko v Košiciach, vzdialené len 47 km od sídla kraja, mesta Prešov.
V Prešove sa nachádza aj vojenské letisko v Nižnej Šebastovej.
V Prešovskom kraji je niekoľko letísk regionálneho významu, ktoré sú využívané hlavne pre športové účely. Sú to letiská v Zborove, Kučíne, Kamenici nad Cirochou a v Ražňanoch.
- Cestovný poriadok (lietadlá) – vyhľadávanie železničného spojenia v rámci Slovenskej republiky (SR)
Hraničné priechody
Prešovský kraj – Poľská republika
- Cestné: Tatranská Javorina – Lysá Poľana, Mníšek nad Popradom – Piwniczna, Lysá nad Dunajcom – Niedzica, Becherov – Konieczna, Vyšný Komárnik – Barwinek
- Železničné: Plaveč – Muszyna, Palota – Lupków
- Malý pohraničný styk: Nižná Polianka – Oźenna, Veľká Franková – Kacwin, Čertižné – Jaśliska, Čirč – Leluchów
Prešovský kraj – Ukrajina
- Cestné: Ubľa – Malyj Bereznyj